12/02/2008

Session @ Enrique's --- thinking of Prof. George Garzone

 今日はメキシコに里帰りしていたエンリケ・ハネイネがニューヨークに帰って来てまして、及部恭子さんと共に9月3日以来2ヶ月ぶりのセッションをしました。例によってフリージャズのセッションだったのですが、今日は久しぶりにちょっと変わった事をしました。部屋の電気を全部消して、真っ暗な部屋の中で視覚の感覚遮断をして、瞑想するように何も考えずに頭の中に浮かんだ事をそのまま演奏するというセッションをしました。これはバークリーの名物教授でもあるジョージ・ガゾーン先生から教わった方法です。

My buddy Enrique Haneine just came back to New York from Mexico, so us two and our dear friend Kyoko Oyobe had a nice jam session for the first time in two months. We played free jazz as usual but we did it a little differently. We killed all the light in the room and made a half-sensory-deprivative situation. We played whatever comes up in our mind in the meditative state. This is what I learnt from Prof. George Garzone when I was as a college.
 アメリカに来た当時、私はオーストラリアの右下の隅っこからアメリカのボストンという大都会に上京してきた、1人の田舎モンでした。しかも21歳で海を渡って大学に入ったものですから、同級生は高校を出たての18歳の若い奴らばかりで、私は彼らに大幅に遅れをとっているような錯覚を起こしていました。もう劣等感の塊でしたよ。どの授業に行っても競争をしているような感覚で、私は先を争うように、こむずかしい音楽理論に則った演奏法を覚えようとし、それを精確で精密なビートやピッチで弾く事にやっきになっていました。はっきり言って、その音楽理論は何が面白いのか、そしてどこが美しいのか、私にはサッパリ分からなかったのですが、とりあえず周りに負けないようにとやっていました。完全に自分を見失ってる状態でした。その凝り固まった頭をほぐしてくれたのが、ジョージ・ガゾーン先生の授業でした。まず、ハナっから怒られるポイントが違うのですよ。「ピッチが合ってないな」とか「曲を正確に弾け」とかではなく、「お前、最近、映画見てないだろ」とか「お前、パーティーに行って友達とバカ騒ぎしてないだろ」とかなのですよ。授業で演奏した後に「俺には誰が練習室にこもりっきりになってるか、聴けば一発で分かるんだぞ」と私と数人が睨まれた事もありました。この頃からですかね、ようやく音楽そのものの美しさとか自分の表現したい事や伝えたい事を考えるようになったのは。本当はアーティストなら、当然一番初めに考えなくてはいけない事ですが、私は恐ろしいことにそこを無視して音楽を学んでいたのです。そして、こういう美しい音楽を追求していってようやく理論と技術の大切さが分かってきました。で、そういう事が分かってき始めると、ガゾーン先生も私の変化に気づいたようで、そこから技術的な事も指摘されるようになりました。

 ジョージ・ガゾーン先生は『技術』を『芸術』に昇華させることを教えてくれた、私の本当の恩師です。

When I just came to America, I was just a hick from the right-down corner of Australia and was thrown right in the middle of the big city called Boston. I was already 21 when I came all the way across the Pacific Ocean to enter the music college, so the most of the classmates are 18-year-old kids who were freshed out from high school. I had so much sense of inferiority just because I was a few years older. Just because of the misconceived notions, I just crammed in difficult music theories which neither did not make sense nor I enjoyed learning, and I put my life on playing "right" notes in "right" beat. I did not understand what I was learning. I was completely lost and my sight was really narrow. George's lesson changed all and broaden my sight again. He did not say any technical things like "your pitch is out" or "play the chord changes precisely" first but said the things like "hey, you haven't watched movies lately, right" or "you haven't gone to parties and hung out with people." After the class, he said "I can tell who are locking up themselves in the practice rooms and don't enjoy the life," then he took a glance on me and a few others. After that, I started thinking what the beautiful music was, what I wanted to play, then I started to understand the importance of the music theories and each detailed technique I learnt. I think he could tell I started to understand, so he started telling me the technical stuff as well afterward.

Prof. George Garzone is one of my greatest teachers who taught me how to sublimate knowledges and techniques into the art.

No comments:

Instagram feed!

Instagram Map!