6/22/2008

Klaus Nomi

 クラウス・ノミという人をご存知でしょうか。83年に39歳でエイズで夭逝してしまったドイツ人のシンガーです。『エイズで一番始めに死んだゲイ能人』とも呼ばれているそうです。私はこのビデオにあるコールド・ソングを中学生の頃にCDで聴きまして、一瞬で虜になりました。当時、私が聴いていた音楽と言えば、映画『スタンド・バイ・ミー』と『アメリカン・グラフィティ』に触発されて聴き始めたオールディーズでしたから、この曲は衝撃でした。そして、この声はあまりに音域が高かったので、絶対にアルトのシンガーだと思いこんでしまい、それ以来『クラシックの女声の声楽家のクラウス・ノミ』を中学生なりに一所懸命に探し続けました。私が中学生だった80年代には、もちろんインターネットのようにコンピューターで買い物ができるなんていうのは、『ドラえもん』の中だけの夢物語だったので、自分の足で新橋やらお茶の水やら渋谷やら新宿やらに行きましたよ。ところが、どこの大きなCD屋に行っても、そんな『女声クラシック歌手』は聞いた事もないと言われるだけでした。中学生の私が『下北沢』というマイナーなレコードの聖域を知るには、まだ若すぎました。そして時は流れ、日本を離れてオーストラリアの高校から音楽の短大に進み、ようやくこの人がデビッド・ボウイと一緒に変な格好で歌ってるオッサンだと言うことをつきとめました。ずーっとクラシックの女声のボーカリストだと思っていた私にはショックでしたねぃ。『どええええ、このヘンチクリンのオッサンが探し求めたクラウス・ノミかい!?』って感じでしたよ。

 そして、この曲、コールド・ソングは17世紀のイギリスの作曲家、ヘンリー・パーセルのオペラ『アーサー王』が原曲だと言う事を今日知りました。この曲、原曲があったんですね。それに、これ英語だったんですね。英語の国で18年も住んできましたが、そう言われるまで全く気がつきませんでしたよ。あと、ノミのファンとして恥ずかしながら知らなかったのですが、クラウス・ノミの半生のドキュメンタリー映画『ノミ・ソング』も数年前に出たそうです。DVDを探さなくては。

 ま、いでたちはどうあれ、素晴らしいアーティストであることは間違いありません。是非、皆さんも聴いてみて下さい。

Have you guys ever heard of Klaus Nomi? He was a German singer who passed away by AIDS in 1983. He was one of the first gay artists to die of AIDS. I heard the same tune on the video clip on the top, The Cold Song, when I was in a junior high school in Japan and I was immediately enslaved by this sad yet so beautiful song. In those days in 80s, I was listening to the oldies influenced by "Stand by Me" and "American Graffiti," so this tune had a great impact on me. After I heard the song, I thought the singer of the tune must be a Classical alto vocalist because the pitch was so high. I literally searched everywhere that an fifteen-years-old could think of for Klaus Nomi the Classical alto vocalist. Of course, I could not find her in anywhere. Then a few years had passed and I was in a music college in Australia. That was where I finally saw Klaus Nomi on one of David Bowie's music video. I was so shocked. I was like "WHAAAAAT, Klaus Nomi the Classical alto singer I searched for is this weirdo!?" Anyway, my quest was over right there.

I have not known that this tune is the excerpt from the opera "King Arthur" composed by the 17th century English composer, Henry Percell. I thought this tune was Klaus Nomi's original. I have not noticed that the lyrics sung in this tune was in English either. I have lived in English-speaking country for 18 years but I have never realized that. Also I'm ashamed of myself as a long-time Nomi's fan for not knowing his documentary film called "Nomi Song" had been out in 2005. I have to get the DVD.

However he was attired, he sure was a great artist without doubt. You all should check him out.

No comments:

Instagram feed!

Instagram Map!