5/09/2008

Martin B-1 Acoustic Bass Guitar

 これが私の自慢のアコースティック・ベース・ギター、Martin B-1 です。昨日のリハーサルはこの楽器で参加しました。この楽器は個人的な思い入れがある楽器なんです。アメリカに来てから、こういう形のベースを長いこと探していました。理由は当時、流行っていたアンプラグドのようなロックをやりたかった訳ではなく、ギタリストのジョン・マクラフリンの『タイム・リメンバード』という名盤で、素晴らしいアコースティック・ベース・ギターの音を聴いたからです。クラシックのギタリストと共演しても遜色のない音色が欲しかったんです。しかし、なかなか私が探す楽器とは出会えませんでした。どの楽器を試しても、『アコースティック・ギターっぽいエレキベース』という音がして、私が探し求めていた『1オクターブ低いクラシック・ギター』の音は見つかりませんでした。どちらも似たようなもんじゃないか、と思うかもしれませんが、私には天と地ほどの差があります。半ばそんな音色をもつ楽器はあきらめていたのですが、10年ほど前にツアーの途中で寄ったバーモント州の片田舎の小さい楽器屋で、この楽器と出会いました。マーティンというのは有名なアコースティック・ギター・メーカーで、多くのプロが使う定評の高いギターを世に送り出しています。このベースのクラシック・ギターのような音の抜けと音の延びは群を抜いてます。私はようやくこの楽器とめぐり会うことができました。以来、私は数多くのライブやレコーディングでこの楽器を使ってきました。この楽器は私は一生、使い続けると思います。

This is one of my precious instruments, Martin B-1 Acoustic Bass Guitar. This piece of art work has lots of my personal memory. Ever since I came to America in 1995, I had been looking for an acoustic bass guitar. Not that I wanted to play "Unplugged" which was in fashion in those days, but I wanted to own the beautiful bass sound which I had heard on John McLaughlin's album "Time Remembered." I, however, could only find the sound of an acoustic-guitar-like electric bass. What I was looking for was the one-octive-lowered Classical guitar. I almost gave up on unearthing the hidden treasure, but, by a strange coincidence at a small music store in the middle of nowhere in Vermont, I finally came across this bass. I was on tour and stop by at a music store just to kill time and there it was, the Holy Grail. Martin B-1 was waiting for me right there and the shopkeeper said that it had been there for three years and nobody had bought it just because it was too expensive for hobbyists in a small town --- it was about $1500 (FYI, this price is considered as "inexpensive Martin." Eric Clapton Model is 10 grands and some of Vintage Martin goes over 110 grands). The shopkeeper gave me a knockdown price for me to get rid of it.

My quest was over. Martin is one of the best acoustic guitar makers in the world. Martin B-1's clear tone and its sustain is outstanding. I have been using it for number of gigs and recordings, and will keep using it for entire of my life.

No comments:

Instagram feed!

Instagram Map!